La bicicleta, imprescindible en la mobilitat del desconfinament.

EVzzxeXVcAIitb8 (1)

El procés de desconfinament progressiu que caldrà afrontar durant les properes setmanes i mesos pot suposar el col·lapse de la mobilitat al nostre país. El transport públic col·lectiu haurà de reduir la seva capacitat almenys un 70%, i fins a un 85% en hores punta per poder mantenir la distància social entre les persones usuàries. Això suposarà que un elevat nombre de persones que en feien ús en aquestes franges horàries que haurien de buscar alternatives, per assegurar que qui queda al transport públic és qui realment no té cap altre opció. 

Les alternatives passen per evitar els desplaçaments amb mesures com el teletreball, la flexibilitat horària per fer els desplaçaments en hores de menys saturació, i buscar sistemes de transport alternatiu. Per aquesta raó es preveu un increment significatiu de l’ús del vehicle privat per part de la població amb poder adquisitiu i disponibilitat de vehicle. Tant per persones que feien ús del transport públic, com de qui fins ara compartia vehicle, de cara a evitar el risc de contagi. Això sobre un escenari que malgrat el miratge d’aquests dies, ja era de col·lapse del sistema viari a les hores punta, especialment a la regió metropolitana de Barcelona, i sumat a l’increment del transport de mercaderies vinculat al comerç electrònic que està en auge. Un increment del tràfic que agreujarà de forma alarmant la situació d’emergència climàtica que continua vigent malgrat l’aturada.

Per aquests motius cal considerar la bicicleta en aquest moment com un element imprescindible per la sortida del confinament, com un opció amb baix risc de contagi de cara a recuperar una mobilitat que eviti la propagació i els rebrots del Covid-1, i que no no ens aboqui encara més ràpid al col·lapse climàtic que tenim a tocar i a uns nivells inacceptables de contaminació de l’aire que no faran més que agreujar la situació de les persones amb malalties respiratòries especialment vulnerables al virus.

La bicicleta, en tant que transport individual permet mantenir la distància interpersonal de seguretat, augmenta la capacitat de les vies de transport al precisar menys espai que els vehicles a motor, permet alliberar espai al transport públic per a qui més el necessita, millora l’estat físic i emocional de les persones, contribueix a mantenir baixos els índex de contaminació i soroll, i és el mitjà més eficient per als trajectes entre 1 i 7 kms que s’acostumen a fer en àmbits urbans.

És per això que:

  • Des de la Federació d’Entitats per la Mobilitat amb Bicicleta de Catalunya (FEM Bici) instem al Govern de la Generalitat a situar la bicicleta com una opció de mobilitat preferent i necessària en l’actual escenari de desconfinament, i a desenvolupar de forma urgent mesures que permetin incrementar-ne de forma segura el seu ús durant les properes setmanes i mesos per evitar el risc de propagació del Covid-19 al transport públic col·lectiu, i l’increment del trànsit motoritzat amb conseqüències nefastes per la qualitat de l’aire i el canvi climàtic.
  • Demanem la convocatòria d’urgència en format telemàtic de la Mesa de la Bicicleta del Departament de Territori i Sostenibilitat per recollir i posar en comú amb tot el sector de la bicicleta les diverses mesures proposades i analitzar-ne la seva viabilitat. 
  • Demanem la formació d’un comitè tècnic liderat des de la Generalitat que impulsi el desplegament de les mesures i pugui coordinar les actuacions de les diferents administracions i organismes públics per fer possible l’ús de la bicicleta com una opció preferent de mobilitat pel futur immediat.

MESURES PROPOSADES:

  • En la comunicació presencial en roda de premsa del Govern de la Generalitat i a través de les campanyes informatives i de comunicació, s’esmenti la bicicleta com una opció de mobilitat preferent i recomanable en aquest moment per als desplaçaments autoritzats, pel seu baix risc de contagi i per contribuir a la descongestió del transport públic.
  • Donar directrius al cos de mossos d’esquadra per al reconeixement de la bicicleta com a opció de mobilitat recomanable en el context d’emergència sanitària i evitar-ne la criminalització que en dificulta l’ús.
  • Estudiar la implementació tàctica de corredors pedalables en aquells trams de vies interurbanes de competència de la Generalitat on sigui factible habilitar-les per alliberar la càrrega de persones utilitzant el transport públic.
  • Generar un document de recomanacions per administracions locals i territorials orientat a promoure l’ús de la bicicleta com a opció de mobilitat preferent en el procés de desconfinament que incorpori punts com:

    • Comunicar a la població que la bicicleta és una opció de mobilitat preferent recomanable per als desplaçaments autoritzats.
    • Donar directrius a les policies locals perquè reconeguin la bicicleta com una opció de mobilitat preferent en el context d’emergència sanitària i evitar-ne la criminalització.
    • El reforç i ampliació tàctica de corredors pedalables a nivell urbà i interurbà, oferint uns criteris tècnics per habilitar de forma provisional ampliacions i nous traçats pedalables (seguint els exemples de Berlín o Bogotà).
    • Garantir espais d’aparcament segur per a bicicletes, especialment en centres sanitaris i atractors de mobilitat en el moment actual.
    • El manteniment i la promoció dels sistemes de bicicleta pública compartida, amb les mesures de protecció necessàries.
    • L’adaptació de la regulació semafòrica a un menor trànsit de vehicles motoritzats, per evitar esperes i proximitat a les persones que es mouen a peu i amb bicicleta.
    • Rebaixar els límits de velocitat del trànsit per reduir els riscos d’accidentalitat i oferir major garantia de seguret a ciclistes i vianants.
    • L’habilitació de serveis d’assistència mecànica en cas d’incidència per a les persones usuàries de la bicicleta en els desplaçaments autoritzats i el subministre de recanvis per a les reparacions.
    • La promoció dels sistemes de ciclologística d’última milla per facilitar el darrer tram de la cadena de subministrament de productes alimentaris i de 1a necessitat a nivell local especialment a col·lectius vulnerables, oferint espais municipals i ajudes per l’adquisició de vehicles.
  • Iniciar un programa d’ajudes als municipis i administracions territorials per l’habilitació i ampliació ràpida de traçats pedalables temporals i sistemes d’aparcament per a bicicletes.
  • Iniciar un programa d’ajudes per l’adquisició de bicicletes (per ex. 100€), bicicletes elèctriques (per ex. 250€), i bicicletes elèctriques de càrrega-familiars (per ex. 500€) per a mobilitat quotidiana, en conveni amb el sector i les botigues.
  • Iniciar un programa d’incentivació econòmica per als desplaçaments en bicicleta a la feina, amb compensacions per km recorregut (per ex. 0,25€/km) a les persones que en fan ús, tal com ja es fa a d’altres països europeus, i d’altres mesures com els plans de desplaçament d’empresa.
  • Iniciar un programa d’ajudes per a implantar sistemes de ciclologística a nivell local que facilitin la distribució a domicili de productes alimentaris i de primera necessitat a la població més vulnerable.
  • Impulsar per al curs 2020-2021 un programa de promoció de l’ús de la bicicleta per accedir als centres educatius, amb experiències pilot de formació per una circulació segura amb bicicleta i mesures que facilitin l’ús segur de la bicicleta a l’alumnat, com bici-bus, traçats pedalables, pacificació dels entorns escolars.
  • Accelerar el desplegament de l’Estratègia Catalana de la Bicicleta, en totes aquelles mesures que puguin resultar útils a curt termini per a fer front a l’actual context d’emergència sanitària.
  • Instar al Govern de l’Estat a situar la bici com una opció preferent de mobilitat en l’actual context d’emergència sanitària i en el procés de desconfinament, i a incloure els tallers de bicicletes com a serveis essencials.

One thought on “La bicicleta, imprescindible en la mobilitat del desconfinament.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google photo

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s