La bici, una opció estratègica de mobilitat en el procés de desconfinament.

Sobre la greu situació d’emergència climàtica i de qualitat de l’aire, s’hi ha sumat darrerament la pandèmia del Covid-19 que, a causa del seu elevat risc de contagi i alt nivell de letalitat, sobretot en la població més envellida, ha requerit de mesures extraordinàries com el confinament de la població per evitar-ne la seva propagació, i evitar el col·lapse del sistema sanitari.

Durant el període de confinament decretat per l’estat, primer en una fase parcial i els darrers dies de forma generalitzada, s’han restringit els desplaçaments de la població a l’accés als centres de treball de persones ocupades en serveis essencials i als imprescindibles per l’abastiment alimentari i mèdic de la població. Tot i que que la limitació estava fonamentada en base al motiu del desplaçament, les persones usuàries de la bicicleta han patit aquests dies la crítica i criminalització de mitjans i de cossos de seguretat associant l’ús d’aquesta a motius lúdics i esportius, obviant i menystenint que la bici en tant que vehicle és una opció de mobilitat quotidiana, fins i tot una campanya del propi Departament de Salut que finalment fou retirada situava l’ús de la bicicleta com una pràctica prohibida. El tancament de serveis de bicicleta pública, o la consideració dels tallers mecànics de bicicletes com a serveis no essencials són un reflex de la concepció a tot l’estat de la bicicleta com una opció encara poc rellevant en la mobilitat quotidiana de la població.

Tanmateix, la bicicleta s’ha mostrat durant les darrers setmanes com una de les opcions de mobilitat amb més baix risc de contagi, que permet evitar la proximitat entre persones i mantenir la distància social requerida en els desplaçaments, i és per això que en molts països s’ha optat per promoure’n i recomanar-ne l’ús per als desplaçaments autoritzats, especialment com a alternativa al transport públic, a l’hora que s’han considerat els tallers de bicicletes com a serveis essencials, s’han reforçat i promogut els sistemes de bicicleta pública, o en ciutats com Berlín o Bogotá s’han ampliat de forma temporal els corredors pedalables.

A diferència de la mobilitat motoritzada, cal destacar que l‘ús de la bicicleta contribueix a la millora de la qualitat de l’aire beneficiant especialment a les persones amb malalties respiratòries prèvies que, d’aquesta manera, tenen una ajuda extra per fer front al virus, i és una opció de mobilitat amb baixa sinistralitat, i un nivell de lesivitat lleu en zones urbanes, que contribueix a evitar la sobrecarrega del sistemes sanitari i d’emergències.

La finalització, del període de confinament generalitzat, i l’inici d’un procés gradual de desconfinament i tornada a la feina de diversos sectors productius comportarà un increment de la mobilitat en un context on l’amenaça de contagi i propagació del Covid-19 restarà encara vigent. Aquest fet contribuirà a un augment de l’ús del vehicle privat, i deixarà la població que no en té accés exposada al risc de contagi en l’ús del transport públic on es farà difícil mantenir la distància social en les hores punta.

És per això que considerem especialment urgent i estratègic en aquest moment, promoure des de la Generalitat de Catalunya la bicicleta una opció recomanable per als desplaçaments autoritzats, per seu reduït risc de contagi, per contribuir a reduir el nombre de persones que han de fer ús del transport públic, i per afavorir opcions de mobilitat que un cop superat l’episodi del Covid-19, contribueixin a mantenir la lluita contra l’emergència climàtica.

En aquest sentit proposem al Govern de la Generalitat de Catalunya que s’adoptin les següents mesures:

  • En la comunicació presencial en roda de premsa del Govern de la Generalitat i a través de les campanyes informatives i de comunicació, s’esmenti la bicicleta com una opció de mobilitat especialment recomanable en aquest moment per als desplaçaments autoritzats, pel seu baix risc de contagi i per contribuir a la descongestió del transport públic.

  • Generar un document de recomanacions per administracions locals i territorials orientat a minimitzar el risc de propagació del covid19 en la mobilitat quotidiana durant el procés de desconfinament que incorpori punts com:

    • Comunicar a la població que la bicicleta és una opció de mobilitat recomanable per als desplaçaments autoritzats

    • El reforç i ampliació dels corredors pedalables a nivell urbà i interurbà, amb criteris tècnics per habilitar de forma provisional ampliacions i nous traçats pedalables (seguint els exemples de Berlín o Bogotà).

    • Garantir d’espais d’aparcament segur per a bicicletes, especialment en centres sanitaris i atractors de mobilitat en el moment actual.

    • El manteniment i la promoció dels sistemes de bicicleta pública, amb les mesures de protecció necessàries.

    • L’adaptació de la regulació semafòrica a un menor trànsit de vehicles motoritzats, per evitar esperes excessives innecessàries a les persones que es mouen a peu i amb bicicleta.

    • La promoció dels sistemes de ciclologística d’última milla per facilitar el darrer tram de la cadena de subministrament de productes alimentaris i de 1a necessitat a nivell local.

    • L’habilitació de serveis d’assistència mecànica en cas d’incidència per a les persones usuàries de la bicicleta en els desplaçaments autoritzats i el subministre de recanvis per a les reparacions.

  • Iniciar de forma imminent un programa d’ajudes d’urgència als municipis per l’habilitació i ampliació ràpida de traçats pedalables temporals i sistemes d’aparcament per a bicicletes.

  • Iniciar de forma imminent un programa d’ajudes per l’adquisició de bicicletes i bicicletes elèctriques per a mobilitat obligada, en conveni amb el sector i les botigues de bicicletes.

  • Iniciar de forma imminent un programa d’ajudes per a implantar sistemes de ciclologística a nivell local que facilitin la distribució a domicili de productes alimentaris i de primera necessitat a la població més vulnerable.

  • Instar al govern de l’estat a incloure els tallers de bicicletes com a serveis essencials.

One thought on “La bici, una opció estratègica de mobilitat en el procés de desconfinament.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google photo

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s